Klubbens historia

Början

Svärdsjö Ridklubb startades 1969. I ett stall på Ön i Svärdsjö, hos Sigrid och Johan Torstensson fanns det ett antal hästar och där blev det så klart snart en naturlig samlingsplats för bygdens ungdomar. Från början så ägde inte klubben några egna hästar utan först 1978 inköptes de första två hästarna, ”Bruna”, som döptes till Bonnie Chrips och ”Skimmel” som döptes till Cindy.

Ny anläggning

Efter pionjäråren hemma hos Sigrid och Johan så var det dags för klubben att stå på egna ben. Vi hade börjat växa och behövde större utrymme. Våra räddare blev Sparrings som upplät sitt gamla stall, dit flyttade vi efter att byggt om stallet helt och hållet, då skrev vi 1981. En manskapsvagn införskaffades som klubbstuga och en ridbana anlades. Vi hade sex boxar och där fanns ponnyhästarna Bonnie Chrips, Cindy, Ebba Pop och Adrian samt hästarna Pommac, Ebba, Carmen och Cox Pomona.

Utveckling

Vårt arrende hos Sparrings utökades och vi började planera för ett ridhus. Drömmen blev till verklighet så efter mycket slit och släp kunde vi 1989 äntligen stoltsera med ett ridhus. Så från det lilla stallet på Ön till stallet i Boränget har Svärdsjö Ridklubb utvecklats till vad det är idag.
– en modern och funktionell anläggning.

Vad vi är nu

Vi är 300 medlemmar och av dessa rider drygt 190. Vi är en ideell klubb som visat ”framhovarna” i många olika sammanhang bl.a. så har vi vunnit ”Vi i stallet”, ridborgarmärkestagning och bästa Ungdomssektion samt en hel del på tävlingsbanan både i lag och inviduellt. Vi är också miljöcertifierade och en rökfri anläggning.